Wat?
Goed gekozen beeldmateriaal ondersteunt je schriftelijke en mondelinge boodschap. Dat kan een foto zijn, een pictogram, een tekening, een filmpje, een tabel …
Let op! Niet iedereen begrijpt tabellen, pictogrammen en schema’s. Hoe minder geletterd, hoe meer moeite je gesprekspartner heeft met abstracte afbeeldingen. Foto’s zijn het meest aangewezen voor mensen met lage geletterdheid.
Hoe?
Voorbereiding
- Bereid je gesprek goed voor en denk vooraf na over welk beeldmateriaal je kan gebruiken tijdens je gesprek.
- Maak een map met beeldmateriaal waarmee je jouw meest voorkomende gesprekken kan ondersteunen, bijvoorbeeld:
- voorbeelddocumenten die je klant dient mee te brengen, bijvoorbeeld van een rekeninguittreksel of loonfiche;
- foto’s van de medewerkers;
- fiches van andere diensten waar je vaak naar doorverwijst met openingsuren en een plannetje.
Kies de beelden zorgvuldig
- Gebruik beeldmateriaal voor eerder eenvoudige, praktische boodschappen en met één duidelijke betekenis. Dit voorbeeld maakt duidelijk dat je een mondmasker moet dragen.
- Gebruik inclusieve beelden. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen zich aangesproken voelen door jouw beelden.
Een beeld van een specifieke groep mensen.
Meer mensen zullen zichzelf herkennen in dit beeld.
- Laat beelden terugkeren, en gebruik dezelfde afbeelding voor eenzelfde boodschap.
- Zorg ervoor dat het beeld zoveel mogelijk op de realiteit lijkt. Gebruik een standaardmodel of maak zelf een foto ter plaatse.
Dit is een foto van het contactpunt in Aalst van het Agentschap Integratie en Inburgering. Zo kan je bijvoorbeeld iemand heel concreet tonen in welk gebouw die een afspraak heeft.
Om uitleg te geven over een activiteit met vrijwilligers en nieuwkomers, zoals een buddywerking of een oefenkans Nederlands, kan je foto’s van de activiteiten zelf gebruiken om je uitleg te ondersteunen.
Relevante beelden
- Beeldmateriaal vervangt de taal niet. Het kan enkel je gesprek ondersteunen.
- Voeg via de beelden geen afleidende of overbodige details toe. Vermijd dus foto’s die je boodschap niet ondersteunen of ter illustratie dienen.
Pictogrammen
Een pictogram waarvan de betekenis bekend is, kan je in één oogopslag herkennen. Pictogrammen zijn eenvoudig aan te leren en goed te onthouden door de gebruikers. Gebruik pictogrammen voor het overbrengen van concrete zaken zoals:
Datum
Tijd
Plaats
Een voorwerp
Of als het over gevoelens gaat, bijvoorbeeld:
Voor andere, complexere onderwerpen zijn foto’s of tekeningen beter.
Meer weten?
- Op de toolbox openblik lees je meer over beeldvorming en vind je verschillende beeldbanken terug waar je afbeeldingen kan kiezen.
- Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar zegt het voor iedereen hetzelfde? Doe de test!
- Taalhulpmiddelen voor basisgesprekken met mensen uit Oekraïne